A Redistribution of Violence
Modulationen der Sorge in Carolyn Lazards «A Recipe for Disaster»
Abstract (Deutsch)
Mit der Videoarbeit A Recipe for Disaster (2018) der US-amerikanischen Künstler_in Carolyn Lazard reflektiert der Text, wie eine weiße Anordnung im US-Fernsehen der 1970er Jahre die Relation eines Schwarzseins verhandelt und zugleich verdeckt. Ausgehend von der ungesicherten Annahme einer Schwarzen Stimme, die in Lazards videographischer Überarbeitung eine emblematische Szene weißer Reproduktionsarbeit kommentiert – die Fernsehköchin Julia Child bereitet Omeletts zu – fragt der Beitrag nach der (Un)möglichkeit sozialer Differenz in der Tradierung weißer Nationalkultur. Mit Ansätzen der Critical Race Theory, Disability und Queer Studies wird gezeigt, wie A Recipe for Disaster der normalisierenden Eingliederung/Inklusion in die Nation eine Technik der Modulation entgegensetzt, welche die Medialitäten konkurrierender Bild-, Text- und Tonebenen gegeneinander ausspielt.
Abstract (English)
A Redistribution of Violence: Modulations of Care in Carolyn Lazard’s A Recipe for Disaster
Thinking with Carolyn Lazard’s video work A Recipe for Disaster (2018), this text asks how 1960s/1970s US television negotiates race relations while constitutively eclipsing a Black presence. It takes as its point of departure the mere auditory impression of a Black voice commenting on a scene in Lazard’s video edit that is emblematic of white reproductive labor—that of television cook Julia Child making omelets—to then address the (im)possibility of social difference in the lineages of white national culture. Drawing on critical race theory and on disability and queer studies, this contribution suggests that A Recipe for Disaster employs a technique of modulation in which layers of image, text, and sound are entangled so as to oppose integration/inclusion in the normalizing project of white nationality.
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